Ik heb een vraag
Hoe je met een borrel werkt aan verbinding in je team

Hoe je met een borrel werkt aan verbinding in je team

Whinnyyyyyyyyyy! We staan perplex van het geluid dat onze nieuwe collega uitstoot. Het is alsof er een paard in de gang staat te hinniken.

Ze krijgt dik applaus van alle collega’s voor het unieke kunstje dat ze beheerst. Het ‘kunstje’ is het ontgroeningsritueel voor nieuwe medewerkers, wanneer ze voor het eerst bij een personeelsborrel zijn.

“Doe iets wat niemand anders kan”, dat is de opdracht. Voor sommigen is dat ver buiten hun comfortzone, maar het is een perfecte manier om jezelf te presenteren. Je hoort er daarna helemaal bij.

Borrels verbinden

Met ons team hebben we regelmatig een borrel met een activiteit. We leren elkaar beter kennen en vormen daardoor een hecht team en hebben een plezierige werksfeer.

Op het vergroten van het teamgevoel sturen we gericht. Daarom hebben we o.a. de frequentie van de gezamenlijke activiteiten met borrel een jaar geleden opgevoerd.

personeel de Wilgenweard Nijverdal

Ook de verbinding in je team vergroten met een borrel? 7 tips

1. Een borrel verbindt

Werknemers kunnen zich verbonden voelen wanneer ze deel uitmaken van een hecht team en hun persoonlijke gevoelens en gedachten delen met collega’s. Meer verbonden voelen met je bedrijf levert meer werkplezier en een beter resultaat op.
Bouwen aan een hecht team kan op verschillende manieren, maar een informele meeting met je collega’s,heeft daar een belangrijke functie in.

2. Keuzevrijheid

Binding met het bedrijf en met collega’s ontstaat vanuit intrinsieke motivatie. Sociale controle, of erger nog, deelname verplichten door het management roept weerstand op.

Wanneer er weinig animo is voor een borrel is het interessant om te kijken naar de oorzaak daarvan. Een borrel versterkt binding, maar wanneer de motivatie om mee te doen laag is, is er meer nodig dan een borrel.

3. Combineer en varieer

Hoewel je deelname niet moet verplichten, kun je het wel stimuleren.

  • Combineer de borrel met een plenaire meeting over een niet te zwaar onderwerp
  • Organiseer een gezamenlijke activiteit
  • Kies voor een thema wat aanspreekt en regel daar hapjes/drankjes/activiteiten in stijl bij

4. Praat eens met een ander

Het kunstje! Dat is dé manier bij de Wilgenweard om jezelf als nieuwe medewerker te presenteren. Wat kun jij wat niemand anders kan?  We hebben wat bijzondere talenten langs zien komen. Zo droeg een medewerker een heel gedicht van Shakespeare voor. We vielen bijna om!

Mengen van medewerkers en het introduceren van nieuwe collega’s maakt dat iedereen het gezellig heeft.

Een simpele truc om het mengen te stimuleren is om te werken met statafels, dan maak je makkelijker contact.

5. Praat niet over het werk tijdens de borrel

Een borrel is niet de gelegenheid om zakelijke geschillen of uitdagingen op te lossen. Maak hier een (on)geschreven regel van. Een borrel is een plek om een informele relatie te versterken.

6. Laat meer van jezelf zien manager

De informele setting is een geschikt moment om meer over jezelf te vertellen. Of met anderen te praten over niet werkgerelateerde zaken. Daardoor leren je medewerkers je op een andere manier kennen. Dat kan ervoor zorgen dat je elkaar beter begrijpt tijdens het werk.

7. Stel grenzen en houd het gezellig

Verhalen over misstanden bij bedrijfsfeestjes; die wil je niet met je eigen bedrijf, toch? Hoe pak je dat aan?

Geef duidelijk aan welke grenzen je aan drankgebruik stelt. Dat kun je doen door met munten te werken, van tevoren aan te geven tot hoelaat er geschonken wordt.

Of door één van de organisatoren de opdracht te geven zich in de buurt van de bar op te stellen. Té enthousiaste drinkers kunnen zo aangesproken worden op hun gedrag.

Wil je echt een keer uit de band springen? Regel dan overnachting of vervoer terug.

We hebben een aantal borrelarrangementen voor je samengesteld. Die vind je hier. Leuk  om bijvoorbeeld voor de vakantie nog even bij elkaar te zitten.

Proost!